خودروهای نسبتا قدیمی اما جذاب بازار ایران

وجود دلایل و سلایق مختلف در بحث خرید خودرو، تولید‌کنندگان را بر آن داشته تا با گسترش خط تولید، بازارهای مختلفی را پوشش دهد، اما سیاست‌های هیچ خودروسازی اجازه نمی‌دهد که یک خودرو با تمام امکانات فنی و رفاهی ایده‌آل بسیاری از خریداران عرضه شود.

 به همین خاطر کلاس‌های مختلف با سطح تجهیزات و امکانات فنی متفاوتی در لاین‌آپ هر برند قرار می‌گیرند و خریداران می‌بایست محصولات موجود در سبد کالای یک نام را با ایده‌آل‌های خود هماهنگ سازند. برای مثال، در بازار کانادا به دلیل بهره‌گیری از آب و هوای خاص، محور متحرک خودرو یکی از مهم‌ترین المان‌های خرید محسوب می‌شود و به همین خاطر این بازار یکی از اصلی‌ترین مراکز عرضه خودروهای چهار چرخ متحرک است و یا در کشوری همچون موناکو، سوپراسپرت‌ها و فوق‌مجلل‌های گران‌قیمت حکمرانی می‌کنند. از سوی دیگر فضای کابین و بار برای خریداران بازار آمریکا حائز اهمیت است و اما سلیقه بازار ایران را می‌توان تا حد بسیار زیادی ظاهر‌گرا دانست.

برای مثال، سال 2011 نسل گذشته هیوندای سوناتا، مشهور به نمونه YF، به دلیل بهره‌گیری از ظاهر بسیار خاص (در زمان خود)، خیلی زود به عنوان پر‌فروش‌ترین سدان بازار شناخته شد و این خاطره با شروع واردات هیوندای النترا 2014 نیز تکرار شد.این روزها شاهد خیابان‌هایی مملو از کُره‌ای‌های پر زرق و برقی هستیم که هر کدام از این محصولات، پی در پی دستخوش فیس‌لیفت یا تغییر نسل می‌شوند و با هر بار تغییر چهره، افزایش قیمتی غیر‌قابل باور را نیز تجربه می‌کنند. پس برای نمودِ بیشتر چه باید کرد؟! چگونه می‌توان با بودجه 100 میلیون تومانی خودرویی با ظاهر جذاب تهیه کرد؟! در این مطلب به سراغ 10 نمونه از خودروهای خوش‌چهره بازار ایران (چه کمیاب و چه پر‌فروش) با این بودجه خواهیم رفت. شاید این دسته را بتوان «جوان‌پسند‌ها» نیز نامید.

هیوندای کوپه

ظاهر اسپرت خودروهای حاضر در کلاس کوپه با توجه به خطوط بدنه متفاوت، ارتفاع کم سقف و همچنین بلند بودن در، بسیار جذاب به نظر می‌رسد که با توجه به محدودیت بازار ایران، هیوندای [تیبرون] کوپه را می‌توان ارزان‌قیمت‌ترین 2در‌ بازار ایران دانست؛ خودرویی که در سال‌های 2007 و 2008 با پیشرانه 2.7 لیتری V6 به بازار راه پیدا کرده، نیروی خود را از طریق جعبه دنده بسیار نامناسب (از نظر سرعت عکس‌العمل) 4 دنده اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌کند و با توجه به بهره‌گیری از ظاهر جذاب در کنار رنگ‌های زرد، قرمز رژ، سرمه‌ای، نقره‌ای، سفید، مشکی و ...، در زمره خودروهای مناسب برای جوانان قرار می‌گیرد که البته حتی با بودجه کمتر از 70میلیون تومان نیز قابل دسترسی است و نمونه‌های 2008 فول‌آپشن کم‌کارکرد این خودرو، بیش از 75 میلیون تومان قیمت نخواهند داشت.

رنو مگان کروک


لذت رانندگی در فضای باز، احاطه بر اطراف و همچنین دیده شدن در خودرو، از مجموع مزایای خودروهای کروک، سقف باز یا همان کانورتیبل است که با توجه به محدودیت‌های واردات، گزینه‌های موجود در بازار ایران جمعا بیش از 200 میلیون تومان قیمت دارند؛ البته به جز یک گزینه! رنو مگان فرانسوی از اواسط دهه 80شمسی در 3 نوع سدان، ‌هاچ‌بک 3‌درب، ‌هاچ‌بک 5‌در‌ و کانورتیبل با سقف فلزی به ایران وارد شد که البته در این بین دو نمونه ‌هاچ‌بک 3‌در‌ و کروک سهم کمری را به خود اختصاص می‌دادند. پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری مشترک در بین تمام نمونه‌های مگان برای این خودرو در نظر گرفته شده که با حجم دقیق 1998 سی‌سی، 16 سوپاپ‌، 135 اسب بخار و با اتصال به گیربکس 4 دنده اتوماتیک، این خروجی را به چرخ‌های جلو می‌رساند. مگان اگرچه ‌در بسیاری از لوازم فنی با نسخه‌های دیگر یکسان است اما بازار قطعات ظاهری و به ویژه مربوط به مکانیسم باز شونده سقف با کمی چالش همراه خواهد بود. نمونه‌های 2006 این خودرو، چیزی در بین 90 تا 95 میلیون تومان قیمت دارند.

هیوندای سانتافه نسل دوم

سانتافه خاص نیست، کمیاب هم نیست! اما این خودرو با بهره‌گیری از ظاهر بسیار شسته رُفته و همچنین آپشن‌های مناسب، به محبوبیتی باور‌نکردنی چه در بازار نو، دست دوم و چه در بین ناظرین رسیده. پس اگر به دنبال خرید یک SUV با بودجه متعادل و خدمات پس از فروش بسیار عالی باشید، هیوندای سانتافه نسل دوم با پیشرانه 2.7 لیتری گزینه شما خواهد بود. البته از این خودرو با 185 اسب بخار و جثه 1.9 تنی و از همه مهم‌تر جعبه دنده بسیار ضعیف 4 سرعته تیپ ترونیک (مشترک با هیوندای کوپه فوق‌الذکر) انتظار کاربرد خارج شهری نداشته باشید. سانتافه با 85 تا 92 میلیون تومان برای نمونه‌های شرکتی 2007 و 92 تا 100 میلیون تومان برای نمونه‌ها مشابه 2008، یک SUV بزرگ‌جثه خوش‌چهره شهری خواهد بود


BMW سری 3 E90


وجود لوگوی مرسدس یا ب‌ام‌و ‌ روی خودرو، به تنهایی جذاب به نظر می‌رسد و اگر به دنبال چهره‌ای اغواگر باشید، پنجمین نسل از سری 3، با کد شناسایی E90 جوابگوی شما خواهد بود. این خودرو در نمونه‌های 320i، 325i، 330i و تعداد محدودی 335i از سال 2006 تا 2011 به بازار ایران وارد شده که در این میان نمونه‌های 320i به دلیل بهره‌گیری از پیشرانه به‌صرفه‌تر، بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند و به همین خاطر اکثر نمایشگاه‌داران و مردم، این نسل از سری3 را با نام 320i می‌شناسند. این نمونه از پیشرانه 2 لیتری با 147 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد که با توجه به وزن مناسب، شتاب صفر تا صد 9 ثانیه‌ای خواهد داشت. البته توجه داشته باشید که محصولات آلمانی به دلیل محدودیت واردات و همچنین لوکس‌بودن برند، هزینه نگهداری و قیمت قطعه بالاتری نسبت به دیگر خودروها خواهند داشت. اما این روزها یک نمونه 320i 2006 با کارکرد 100 هزار کیلومتر و میزان امکانات مناسب، در حدود 100میلیون تومان قیمت می‌گیرد.
 
مرسدس E کلاس W211

اگر به دنبال راحتی یک سدان لوکس آلمانی باشید، مرسدس E230 W211 گزینه‌ای است که با شرایط خاص پیش روی شما قرار می‌گیرد. این خودروها در ایران مونتاژ شده و مورد استفاده ناوگان پلیس نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی کشور قرار گرفته‌اند و پس از تعویض خودروهای پلیس کشور، در مزایده‌های متعدد به فروش رسیده‌اند که به دلیل کارکردهای بسیار بالا و همچنین اعمال برخی تغییرات جهت استفاده به عنوان خودروی گشت پلیس، با تقریبا نیمی از بودجه یک نمونه ساده قابل خریداری است. توجه داشته باشید که نمونه‌های با کارکرد بیش از 200 هزار کیلومتر به تعمیر اساسی موتور، گیربکس و همچنین بازسازی جزئی بدنه نیاز خواهند داشت. در بازار این روزهای ایران می‌توانید با هزینه‌ای در حدود 70 تا 85 میلیون تومان، مرسدس‌های E کلاس مزایده‌ای بازسازی شده را تهیه کنید. اما توجه داشته باشید که ممکن است این خودروها از لحاظ دوام و کیفیت چندان قابل اعتماد نباشند.


آلفا‌رومئو میتو



هاچ‌بک ریز‌جثه و خوش‌چهره ایتالیایی، دوران چندان خوشی را در بازار ایران سپری نکرد. اگرچه این خودرو از بسیاری جهات برتری‌هایی نسبت به‌ هاچ‌بک‌های همرده داشت، اما قیمت پایه نه‌چندان مناسب و همچنین هزینه بالای سرویس‌های دوره‌ای و جاری، میتو را به خودرویی پر‌دردسر تبدیل می‌کرد. این خودرو که با پیشرانه 1.4 لیتری و حداکثر قدرت 135 اسب بخار در دور موتور 5250 دور بر دقیقه و بهره‌گیری از جعبه دنده 6 سرعته دو‌کلاچه بسیار پیشرفته، توانایی دستیابی به شتاب صفر تا صد 8 ثانیه‌ای را داراست؛ با استاندارد آلایندگی یورو5، مصرف سوخت 5.75 لیتر در 100 کیلومتر به صورت ترکیبی را به ارمغان می‌آورد. اما این تمام ماجرا نیست.‌ هاچ‌بک کوچک ایتالیایی، با قیمت 130 میلیون تومانی، رقبایی بسیار ارزان‌تر (در حدود 50میلیون تومان ارزان‌تر!) را در برابر خود می‌بیند. این در شرایطی است که میتوی خوش‌قیافه با وجود کیفیت نه‌چندان قابل قبول در کابین، در نمونه‌های 2012 و کارکرده در حدود 85 تا 90 میلیون تومان فی می‌خورد.

کیا سراتو کوپ



اگرچه این کوپه خوش‌قیافه کُره‌ای، چندان هم خاص و تک نیست اما رنگ‌های جذاب عرضه شده‌ روی این خودرو، سراتو کوپ را به گزینه‌ای خاص مبدل می‌سازد. از قرمز رژ گرفته تا زرشکی، سبز مغز پسته‌ای و آبی و ... از جمله رنگ‌های متعددی است که کیا موتورز برای محصول فوق‌الذکر در نظر گرفته است. پیشرانه 2 لیتری 4سیلندر با بیش از 150 اسب بخار و شتاب صفر تا 100 کمتر از 9 ثانیه در مقابل محور فعال جلو، اگرچه سراتو کوپ را به خودرویی کاملا اسپرت مبدل نمی‌سازد، اما باید گفت که خطوط بدنه بسیار شکیل این خودرو، نگاه هر بیننده‌ای را مجذوب می‌سازد که تنها با هزینه‌های اندک و ایجاد تغییرات بسیار ساده‌ روی قطعات مختلف می‌توانید نتیجه‌ای مطلوب به دست آورید. این خودروی کم‌استهلاک که از سال 2010 تا 2012 به بازار ایران راه پیدا کرده را می‌توان با بودجه 80 تا 100 میلیون تومان به‌راحتی خریداری کرد و با توجه به مصرف سوخت پایین، جثه کوچک و در نهایت خدمات پس از فروش، به عنوان خودرویی خوش‌قیافه در مصارف روزمره استفاده کرد.

نیسان مورانو

ابن SUV ژاپنی با طراحی عجیب و جالب در تمامی نسل‌ها، از پرطرفدارترین SUV‌های بازار ایالات متحده آمریکا به حساب می‌رود. مورانو در سال 2008 به بازار ایران رسید و با توجه به بهره‌گیری از پیشرانه V6 حجیم،  جعبه دنده CVT ضریب متغیر پیچیده و همچنین کمبود قطعات جانبی، نتوانست بازار هیوندای سانتافه را کساد کند! پارس خودرو محصول خود را با میزان مناسبی امکانات روانه بازار کرد اما چهره خودرو، عامه‌پسند نبود و کابین 5 نفره آن نیز نمی‌توانست خواسته بسیاری از خانواده‌های پر‌جمعیت را برطرف کند. نمونه‌های 2008 این خودرو در حدود 90 تا 95 میلیون تومان قیمت می‌گیرند اما پیش از خرید، از سلامت جعبه دنده عجیب این خودرو اطمینان کامل حاصل کنید.

سنگ‌یانگ کوراندو


سنگ‌یانگ موسو نخستین محصولی بود که از این کمپانی کُره‌ای به بازار ایران راه پیدا کرد؛ خودرویی در کلاس SUV‌های بزرگ که با 2 پیشرانه 2.3 لیتری 4 سیلندر و 3.2 لیتری 6سیلندر، برگرفته از نخستین نسل مرسدس ML کلاس به ایران عرضه شد. چندی بعد، برادر کوچک‌تر موسو و در واقع قدیمی‌ترین محصول سنگ‌یانگ، کوراندو به بازار ایران رسید. این SUV سایز کوچک نیز با 2 پیشرانه فوق‌الذکر در ایران عرضه شد که نمونه 4 سیلندر از حداقل میزان امکانات بهره می‌برد. در حالی که نمونه‌های 4 سیلندر کوراندو، حتی کمتر از 50 میلیون تومان قیمت می‌گیرند؛ 6سیلندرهای پر‌قدرت و مناسب برای فعالیت‌های خارج از جاده‌ای، در نمونه‌های کم‌کارکرد و مدل بالا، حدود 70 تا 75 میلیون تومان ارزش خواهند داشت؛ خودرویی با رگه‌هایی از جیپ رنگلر فقید و مهندسی مرسدس بنز و البته تحت یک برند با اصالت کُره‌ای.